Gebouwen

Kerkgebouwen en bezienswaardigheden.

De kerk in Egmond aan Zee is gebouwd in 1746.
Het interieur, de preekstoel en de gebrandschilderde ramen zijn een bezienswaardigheid. Op het front van de preekstoel staan de wapens van Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Edam, Monnikendam, Medemblik en Purmerend, rondom het wapen van West-Friesland, met daarboven een koningskroon.

De gebrandschilderde ramen verbeelden het scheppingsverhaal en zijn afkomstig uit de Gereformeerde kerk van Egmond aan Zee, die jaren geleden is verkocht.

Het orgel is gebouwd door Fa L. van Dam te Leeuwarden en stamt uit 1898.
Voor foto’s van de kerk zie het werk van kerkfotografe Diana Nieuwold:

De Slotkapel in Egmond aan den Hoef dateert uit begin 13de eeuw en hoorde bij het in 1573 verwoeste kasteel van de Heren van Egmond. Het gebouw kreeg zijn huidige vorm na een grondige restauratie in 1634.

Alles over de slotkapel en de aktiviteiten in de vindt u op deze pagina. Vier keer in het jaar in de zomermaanden houden we daar de kerkdienst.